BOSHLANG’ICH SINF O’QUVCHILARDA JISMONIY MASHG’ULOTLAR ORQALI XARAKAT KO’NIKMALARINI RIVOJLANTIRISH METODIKASI
Mualliflar: Qosimov Usmonjon Abdullajonovich
Annotatsiya Boshlang'ich maktab o'quvchilarida motor qobiliyatlarini rivojlantirish erta bolalik ta'limining muhim tarkibiy qismidir, chunki u umumiy jismoniy va kognitiv o'sish uchun asos yaratadi. Ushbu maqolada turli xil pedagogik yondashuvlar, mashq rejimlari va ularning motor koordinatsiyasi, kuchi va chaqqonligiga ta'siri o'rganilgan holda, tizimli jismoniy mashqlar orqali motor qobiliyatlarini egallashni yaxshilashda qo'llaniladigan metodologiyalar ko'rib chiqiladi. Mavjud adabiyotlarni har tomonlama ko'rib chiqish shuni ko'rsatadiki, muvozanat mashqlari, mayda va yalpi motor vazifalari va aerobika mashqlari kabi dinamik jismoniy faoliyatlarning kombinatsiyasi ham asosiy, ham murakkab motor qobiliyatlarini yaxshilashda optimal natijalar beradi. Empirik tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki, kundalik jismoniy faoliyat bilan shug'ullanadigan o'quvchilar neyron plastikasining kuchayishini namoyon etadilar, bu esa tezroq reflekslarga, qo'l-ko'z koordinatsiyasining yaxshilanishiga va mushak-skelet tizimining kuchli rivojlanishiga olib keladi. So'nggi topilmalarga ko'ra, progressiv motor muammolariga qaratilgan tizimli dasturlar 6-12 yoshdagi bolalarning turli sport bilan bog'liq ko'nikmalarni egallashini sezilarli darajada oshirishi mumkin, bir o'quv yili davomida taxminan 20-30% yaxshilanish darajasi mavjud. Bundan tashqari, motor mashqlarini kognitiv rivojlanish faoliyati bilan integratsiyalash nafaqat motor qobiliyatlarini egallashni tezlashtiradi, balki yuqori akademik ko'rsatkichlarga ham yordam beradi, chunki jismoniy faollik va diqqatni jamlashning yaxshilanishi o'rtasida kuchli bog'liqlik mavjud. Ushbu maqolada 2030-yilga kelib, kundalik jismoniy ko'nikmalarni rivojlantirish tartiblarini joriy etuvchi boshlang'ich maktablarda motor qobiliyatlari yetishmovchiligi 40% ga kamayishi va jismoniy salomatlik natijalarining yaxshilanishi, jismonan faol va kognitiv qobiliyatli kelajak avlodlar uchun yo'l ochib berishi bashorat qilingan. Kalit so'zlar: Harakat qobiliyatlarini rivojlantirish,Boshlang'ich maktab o'quvchilari,Jismoniy mashqlar,Yalpi motor qobiliyatlari,Nozik motor qobiliyatlari,Pedagogik yondashuvlar,Neyroplastiklik Kognitiv rivojlanish Jismoniy faollik dasturlari,Yurak-qon tomir salomatligi,Miyadan kelib chiqadigan neyrotrofik omil (BDNF),O'tirgan xulq-atvor,Strukturaviy o'yin va sport ,Akademik natijalar,Jismoniy salomatlik natijalari,Jismoniy tarbiyada texnologik integratsiya,Reaksiya vaqti
