MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTI TARBIYACHILARINING MEDIASAVODXONLIGINI RIVOJLANTIRISH YO‘LLARI
Mualliflar: Каримова Гузалхон Бердикул кизи
Annotatsiya Raqamli media muhiti maktabgacha yoshdagi bolaning ijtimoiy-madaniy kontekstini tez o'zgartirmoqda, ammo o'qituvchilarning media savodxonligi notekisligicha qolmoqda: manbalarni tanqidiy baholash, media-kontentni pedagogik loyihalash, oilalar bilan xavfsiz muloqot qilish va rivojlanayotgan sub'ekt-fazoviy muhitga media amaliyotini integratsiyalashda kamchiliklar aniqlangan. Tadqiqotning maqsadi maktabgacha tarbiyachilarning media savodxonligini oshirishning samarali usullarini aniqlash va o'qituvchilarning raqamli kompetentsiyalarining joriy doirasiga mos keladigan malaka oshirishning dalillarga asoslangan modelini taqdim etishdan iborat. Usullari: UNESCO MIL, DigCompEdu xalqaro va milliy hujjatlarini tahliliy ko'lamli ko'rib chiqish, empirik nashrlar va maktabgacha ta'lim muassasalari amaliyotlarining tematik sintezi, shuningdek, yakuniy diagnostika vositalari bilan 12 haftalik malaka oshirish dasturini loyihalashda dizaynga yo'naltirilgan dizaynga asoslangan yondashuv. Natijalar: pedagoglarning mediasavodxonligining 6 komponentli modeli shakllantirildi: ommaviy axborot vositalarini tanqidiy tushunish; media-pedagogik dizayn; tarkibni yaratish va birgalikda yaratish; media xavfsizligi va raqamli farovonlik. Oilalar va jamoalar bilan ishlash; aks ettirish va baholash. Modelning kasbiy rivojlanishni rejalashtirish va maktabgacha ommaviy axborot vositalarining ichki auditini rejalashtirishda qo'llanilishi ko'rsatilgan. Xulosa: Pedagoglarning mediasavodxonligini oshirish tizimli amalga oshirishni — uzluksiz taʼlim dasturlarini yangilashni, uslubiy yordam koʻrsatishni va ommaviy axborot vositalaridan masʼuliyatli foydalanishning ichki tashkiliy madaniyatini rivojlantirishni talab qiladi. Taqdim etilgan model va vositalar takomillashtirish uchun takrorlanadigan yo'lni ta'minlaydi va mintaqaviy dasturlar va standartlar uchun asos bo'lib xizmat qilishi mumkin. Kalit so'zlar: mediasavodxonlik; maktabgacha ta'lim; raqamli o'qituvchilar malakasi; ommaviy axborot vositalari xavfsizligi; DigCompEdu; YuNESKO MIL; oilaviy sheriklik; media pedagogika.
